حسینی
حسینی نیز یکی از مقامهای اصلی در موسیقی قدیم ایران بوده که اکنون به صورت گوشهای در شور حفظ شدهاست. مانند شهناز، حسینی هم جز گوشههای مهم دستگاه شور دانسته میشود. برخلاف بیشتر گوشههای شور، حسینی معمولاً بالارونده اجرا میشود. گسترهٔ صوتی حسینی معمولاً در شور بالا است. حسینی در دستگاه نوا نیز اجرا میشود.تأکید نغمات در گوشهٔ حسینی، روی درجات هشتم تا یازدهم است. دانگ (تتراکورد) حسینی همان پردههای دانگ اول شور است با این تفاوت که هنگام بالا (یک اکتاو بالاتر) اجرا میشود و این موقعیت، بالاترین منطقهٔ دستگاه شور است.
در ردیف میرزاعبدالله گوشهٔ حسینی وجود ندارد ولی مدی که با مقام حسینی مطابقت دارد ابتدا در گوشهٔ گلریز معرفی میشود؛ و سپس در گوشههایی همچون مجلسافروز، عزال، بزرگ و کوچک گسترش مییابد. نت شاهد گوشهٔ حسینی (درجهٔ پنجم شور) پس از نت شاهد شهناز، قرچه و رضوی قرار دارد در نتیجه اجرای حسینی پس از اجرای آن گوشهها منطقی است.
گوشه حسینی، با صدای استاد محمد اسماعیل قنبری